UI vagy UX design?
Van egy-két fogalom, amit gyakran hajlamosak összekeverni a megrendelők ajánlatkérés során, és ennek következtében gyakran félreértések alakulhatnak ki a feladattal kapcsolatban ami komoly árképzési különbségeket okozhat. A leggyakoribb ilyen fogalom az UI design és az UX design. Vizsgáljuk meg közelebbről, mit is jelent a két fogalom.
UI design = felhasználói felület megtervezése
Az UI (User Interface) azt a felhasználói felületet jelenti, amivel az alkalmazást vagy weboldalt használó látogató találkozik. Ez egy vizuális felület. Egy weboldal megjelenése, egy mobilalkalmazás telefonon megjelenő felülete, egy játékprogram vagy televíziós alkalmazás küllemére vonatkozó kifejezés. Tehát azt a felületet jelenti amivel a felhasználó találkozik.
Ha le akarjuk egyszerűsíteni, akkor ez az autó műszerfala, amit látunk, amiről leolvasunk dolgokat, ami érzelmeket vált ki belőlünk, amiről el tudjuk dönteni, hogy tetszetős vagy sem a számunkra. Persze mindez hozzá tartozik a felhasználói élményhez amiről később lesz szó.
UX design = felhasználói élmény megtervezése
Az UX (User Experience) azt az élményt jelenti, amivel a felhasználó találkozik egy eszköz, pl.: weboldal, mobil alkalmazás, játék használata közben. Ez egy sokkal nagyobb halmaz, mert nem csupán a felhasználói felület vizuális megjelenítését értjük rajta, hanem számos egyéb olyan faktor tartozik ide, ami alapján a felhasználó eldöntheti, hogy számára kényelmes vagy sem egy adott felület használata. Ez nem annyira grafikai megvalósítási kérdés mind inkább a felhasználó szokásainak megértésén alapuló pszichológiai és kutatási terület.
Fontos, hogy megismerjük a felhasználó viselkedését, szokásait, bejáratott útjait (user journey) annak érdekében, hogy számára a lehető legjobb megoldást nyújtva érjünk el konverziót és márkahűséget. Visszatérve az autós példához, ez az amikor beülünk az autóba, és megérintjük a kezelőfelületet, érezzük az ülésfűtést, könnyedén beindítjuk a motort és élvezzük ahogy kellemesen a kezünkbe simul a kormány.
Attól, hogy valami szépséges, nem biztos, hogy jól használható is
A csapda sokszor abban rejlik, hogy hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy ha valami csillivilli és szépséges, akkor azt a felhasználók is szívesen használják majd nagy számban. De ez egy tévedés, hiszen az, hogy egy designer megálmod egy ragyogó felhasználói felületet nem szükségszerűen eredményez majd konverziót ha a célcsoport számára nem érthető az adott alkalmazás felhasználásának módja. Gondoljunk csak bele az alábbi példába.
A képen látható két szék. Nem nehéz megmondani, hogy melyik a szebb vagy az izgalmasabb megjelenésű. De vajon melyik lenne az amelyikben szívesen eltöltenél nyolc órát ülő helyzetben? Na ez világítja meg a különbséget. A bal oldalon található szék ugyanis erre a célra lett kifejlesztve. Nagyon kényelmes, állítható, gerinc kímélő és rengeteg felhasználói tesztelés és visszajelzés azaz kutatás alapján lett kifejlesztve. Persze ha cél az, hogy jól mutasson egy fényképen, akkor tutira nem ő lsz a nyerő.
A UX design egy szemlélet
A UX design szemléletmód azt helyezi a középpontba, hogy egy adott termék hasznos és könnyen használható legyen. A mi esetünkben, amennyiben weboldalakról és alkalmazásokról beszélünk, a legfontosabb szempont, hogy megkönnyítsük a kommunikációt az ember és a gép között. És amit nem szabad szem elől tévesztenünk, hogy az embereket sokkal nehezebb megváltoztatni, mint azt a terméket amit a számunkra fejlesztünk, ezért fontos az ő véleményük és visszajelzéseik alapján tevékenykednünk.
Itt jön a képbe a híres Dieter Rams, aki azt mondta, hogy a jó design a lehető legkevesebb design. Ezzel egyet is kell értenünk, ha megnézzük az általa tervezett Braun termékeket amelyek a ma ismert Apple termékek megjelenését is inspirálták.
Mit jelent akkor az UX design és milyen lépései vannak?
Most, hogy tisztáztuk, mi a különbség UI design és UX design között tekintsük át, milyen lépésekből áll egy UX design folyamat és vizsgáljuk meg dióhéjban milyen haszonnal jár egy ilyen lépés integrálása a termékfejlesztésbe.
Az UX design egy iteratív kutatási terület, amely során először egy problémát részletesen kielemzünk és egy megoldást készítünk arra a felhasználók alapos elemzése és tesztelése során. Azért iteratív, mert bizonyos köröket gyakran több alkalommal is le kell futnunk ahhoz, hogy eljussunk a helyes válaszokhoz.
Probléma - Definiálás - Megoldás.
Az UX design folyamat két fő szakaszból áll. Az első a termék megismerése (product discovery), ahol egy problémából indulunk ki. Ehhez a szakaszhoz tartozik a perszónakutatás, amikor alaposan megismerkedünk a célcsoport tipikus felhasználóival és interjúk során felderítjük a legfontosabb fájdalompontjaikat. A kutatás, kiértékelés és szintetizálás során eljutunk oda, hogy egyértelműen definiáljuk azokat a problémákat, amikre megoldásokat kell adnia a termékünknek vagy szolgáltatásunknak.
A második szakasz ezután következik, amit prototipizálásnak nevezünk. Ebben a lépésben egy olyan prototípust készítünk, amelynek segítségével már tesztelhetővé válik a tesztfelhasználók viselkedése. Ez jellemzően egy kattintható drótváz modellt jelent, ahol a legfontosabb user journey-k és viselkedésminták már kiértékelhetőek. Fontos megjegyezni, hogy ez nem design abban az értelemben, ahogy egy UI design esetében megszoktuk, hanem jellemzően egy Móricka ábra, ami viszont kiadja azokat az eredményeket, amelyek során a terméket addig lehet finomítani, amíg úgy nem érezzük, hogy tökéletesen meg nem felel a felhasználók elvárásainak.
Ennyi herce-hurca és még egy design sincs?
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy az ajánlatban egy komoly tételként megjelenő UX kutatás és elemzés befejeztével még éppen csak, hogy felállunk a rajtvonalhoz? A válasz igen. Itt még nincs szép színes és szagos design holott már el is költöttünk egy jelentős összeget a termékfejlesztésre. Viszont van valamink, ami a többieknek nincs. Megoldásunk a felhasználó problémájára.
A legfontosabb érték amit nyerhetsz egy UX kutatás integrációval, hogy innentől nem lősz vakon, nem a saját megérzéseidre vagy ízlésedre hagyatkozva fogsz elkölteni egy szintén jelentős összeget egy olyan projektre, ami elképzelhető, hogy semmiben nem rezonál a célcsoportod valódi igényeire, hanem tutira fogsz menni. Innentől kezdve jöhet a UI design, ami csak a hab lesz a tortán. Persze fontos az ízléses megjelenés, ez kétségtelen, de nem ez fogja meghatározni, hogy a végén mennyit fogsz a projektből profitálni, sokkal inkább az előző lépések.
Konklúzió: Érdemes áldozni az UX-re is
Tehát akkor UI vagy UX design? A mi javaslatunk, hogy mindkettő. Legyen szép a felhasználói felület, de még fontosabb, hogy választ adjon a célcsoport problémáira, segítse őket, tegye egyszerűbbé az életüket. És vajon honnan fogjuk tudni, hogy mi jó nekik? A válasz egyszerű, kérdezzük meg tőlük. Ez a UX design alapvetése.
Ha tehát legközelebb ajánlatot kérsz UI/UX design tervezésre akkor gondold át, hogy az adott projekthez mire van szükséged pontosan. Ha csak egy kultúrált felhasználói felületet szeretnél, akkor UI design lesz a feladat, ha viszont ennél messzebbre merészkedsz és UX-re kérsz ajánlatot akkor vedd figyelembe, hogy ez a tétel teljesen mást tartalmaz, de nagyon is megéri rá áldozni a hosszútávú célok elérése érdekében.
Lenne számunkra egy izgalmas UI/UX design feladatod? Akkor lépjünk kapcsolatba!